Egy weboldal megtervezésének kezdő lépései

Korábban már megvizsgáltuk, hogy milyen kérdéseket kell feltennünk Önmagunk számára, mielőtt weblapot indítunk / készíttetünk valakivel. Szintén megvizsgáltuk, hogy milyen szempontok alapján érdemes domain nevet választani az induló weblapunk számára. Azonban magának a weboldalnak megtervezése alapvető fontosságú a siker szempontjából. Ahhoz, hogy weboldalunk sikeres legyen, a tervezési fázisban számos szempontot kell figyelembe venni. Ennek a tervezési fázisnak a lépéseit próbáljuk meg összefoglalni az elkövetkezendőkben.

Első fázis – tervezés

Célok meghatározása
Mit szeretne megvalósítani az oldal és hogyan? Más szavakkal mi a célunk a weboldallal? Új ügyfelek szerzése? Meglévő ügyfeleink tájékoztatása? Arculat erősítés? PR tevékenység? Szakmai tudásbázis kiépítése? Termék értékesítés? A célok pontos meghatározása alapvető fontosságú a további lépések szempontjából.
A célközönség meghatározása
Milyen látogatókat várunk a weboldalra? Kik fogják nézni az oldalt? A potenciális látogatói réteg meghatározása segíti a kommunikációs megoldások kiválasztását. A design, a navigáció, a nyelvezet szempontjából nem mindegy, hogy az oldalra 18-25 vagy 35-45 éves korosztály látogatóit várjuk.
Struktúra meghatározása
Hogyan rendezzük az oldalon elhelyezni kívánt tartalmat? Az alkalmazott struktúra függhet a cég tevékenységétől, a megcélzott piactól, az oldalon elhelyezni kívánt tartalomtól és az oldal szolgáltatásaitól is.
Az oldalak meghatározása
Hány és milyen típusú oldalból fog állni a website? Az oldalak megtervezése nagy mértékben javítja a használhatóságot.
A navigáció megtervezése
Milyen gyorsan találja meg a látogató az őt érdeklő tartalmat? Az online tartalmak látogatói alig néhány másodperc alatt eldöntik hasznos-e számukra az oldal, megtalálják-e amit keresnek. A navigáció abban segíti a látogatót, hogy mindig tisztában legyen vele hol van az oldalon, hol találja az őt érdeklő tartalmat és hogyan tud visszamenni a korábbi oldalakra vagy a nyitólapra.
A tartalom megtervezése
Milyen média használatával juttatjuk el az információt a látogatónak? Milyen típusú tartalmat szeretnénk elhelyezni az oldalon? Szöveges, képi, audió, videó, animáció vagy egyéb média? Milyen formában, milyen arányban használjuk ezeket az összetevőket?

Második fázis – design és elrendezés

A megfelelő design elemek kiválasztása és néhány alapvető szabály betartása mellett biztosak lehetünk abban, hogy az információ hatékonyan és gyors formában jut el a látogatóhoz. Egyszerű navigáció, jól strukturált tartalom, átlátható elrendezés esetén a látogató gyorsan és hatékonyan megtalálja az őt érdeklő információt és szívesen fog visszalátogatni az oldalra. További megfontolandó design elvek közé tartozik a következetesség, a koherencia, információ elhelyezés, információ kódolás, szín választás és a szöveg elrendezés.

Az alapvető design stratégiák ismerete mellett további számos fontos dolgot nem szabad figyelmen kívül hagyni, ilyen a használhatóság, amely megmondja, hogy a látogató milyen gyorsan és hatékonyan képes az őt érdeklő információt megtalálni az oldalon.

Fő design szempontok

  • Konszisztencia: A konszisztencia egyszerűbbé teszi a weboldal használhatóságának megismerését. A nyomógombok, fejlécek, ikonok elhelyezését és az oldal elrendezést is értjük alatta.
  • Koherencia: A koherencia megmondja, hogy a látogató mennyire könnyen képes kezelni az információt az oldalon és hogyan képes a vele összefüggésben lévő feladatokat ellátni.
  • Információ elhelyezés: Hogyan helyezzük el az oldalon szereplő információt, hogy a látogató minél gyorsabban megtalálja az őt érdeklő tartalmat. Az egyes oldalakon hogyan pozícionáljuk a fő tartalmat és hol legyenek elhelyezve a kiegészítő vagy kapcsolódó információk.
  • Szöveg elrendezés: Az oldalon szereplő szövegnek könnyen olvashatónak és böngésző kompatibilisnek kell lennie, emellett igazodnia kell a design-hoz. A szöveg formázásánál megfelelő címsorokat, bekezdés igazításokat, kiemeléseket és színeket kell alkalmazni. Ügyelni kell arra, hogy az oldal könnyen nyomtatható legyen. A karakter méret, betű típus és betű szín kiválasztásánál figyelembe kell venni a korábban definiált célközönség igényeit.
  • Színek: Magában foglalja a design-hoz igazodó színválasztást a grafikai elemekre és az oldal egyéb elemeire pl. szöveg is.
  • Információ kódolás: A kódolás technikák érintik a karakter, betűtípus és színhasználatot, objektum méreteket, formákat és számokat, amelyek az információt hordozzák a látogató részére.

A fő design szempontok mellett jó, ha tisztában vagyunk vele, melyek azok a minőségi mutatók, amelyek meghatározzák a weboldal használhatóságát:

  • Elégedettség: Mennyire kellemes az alkalmazott design használata?
  • Tanulhatóság: Mennyire egyszerű a látogatók számára az alapvető műveletek elvégzése mikor az első alkalommal látogatnak az oldalra?
  • Hatékonyság: Ha a látogató megismerte a design-t, mennyire gyorsan képes az oldalon műveleteket elvégezni?
  • Emlékezetesség: Ha a látogató egy idő után visszatér az oldalra, mennyire gyorsan képes újra ugyanolyan hatékonyan használni, mint az előző alkalommal?
  • Hibák: Mennyi hibát vétenek a látogatók az oldalon, hányféle hiba létezik? Mennyire könnyen tudja a látogató orvosolni az előforduló hibákat?

Harmadik fázis – a stratégia megvalósítása

A megvalósítás két lépéses folyamat: tesztelés, site indítás és optimalizáció.

A tesztelés rendkívül fontos folyamat a megvalósítás során. Ez az a pont, ahol a cég döntéshozói meg tudják tekinteni a készülő oldalt és visszajelzéseket tudnak tenni a fejlesztők felé, mielőtt az publikálva lenne az weben. Szintén ez az a fázis, ahol a fejlesztők még egyszer átnézhetik az oldal funkcióit és hibajavításokat, funkcionális javításokat eszközölhetnek rajta. Amint a tesztelési fázis befejeződött és az oldalt publikálták, jöhet az optimalizálási folyamat.

A weboldal elkészülése és publikálása csak a folyamat eleje, fontos, hogy az oldalt minél többen megismerjék, a rajta tárolt információk eljussanak a célközönséghez. Ehhez ellenőrizni kell, hogy az oldal szerepel-e a legfontosabb keresőrendszerekben, majd pedig végre kell hajtani egy több lépcsős optimalizálási folyamatot:

  1. Kulcsszó stratégia megtervezése és kialakítása
  2. Az oldal struktúra optimalizálása a kiválasztott kulcsszavak figyelembevételével
  3. Az oldal tartalom optimalizálása
  4. Linképítés és promóció
  5. Az eredmények mérése és kiértékelése
  6. A stratégia finomítása a kapott eredmények birtokában.

Forrás: Egy weboldal megtervezésének kezdő lépései