Facebook oldal vagy saját weboldal?

A legtöbb kis és középvállalkozás online jelenlétét általában egy üzleti Facebook oldal létrehozásával kezdi. Sokan próbálják aktuálisan tartani ezen az oldalon az információkat, kitöltik a profil adatokat, borítóképet töltenek fel, eseményeket helyeznek el, illetve, néha vagy célzottan fix időközönként megosztanak témába vágó híreket más oldalakról.

A legtöbb esetben az online jelenlétük ennyiben ki is merül. Sokan megelégszenek ennyivel, elégedetten dőlnek hátra, míg mások esetleg továbbmennek, saját (egyedi) weboldalt készíttetnek és tartanak fent, brand-et, valamint komplex marketing kampányt építenek fel a termékük vagy szolgáltatásuk népszerűsítésére.

Nincs írott szabály arra vonatkozóan, hogy melyik a követendő példa, de azért látható, hogy a saját weboldal létrehozása nagyságrendekkel több lehetőséget biztosít az adott cég számára a megjelenése mikéntjét illetően.

Összehasonlítás

Az alábbiakban röviden áttekintjük, hogy mi a különbség a normál üzleti Facebook oldal és a saját weboldal között néhány fontosabb szempont alapján:

Tulajdonlás

  • Facebook oldal esetén a létrehozott és testre-szabott üzleti oldalunk a Facebook tulajdona, mi csak szolgáltatásként használhatjuk a platformot, az ott meghatározott feltételek jóváhagyólagos elfogadásával. Veszélye, hogy a Facebook rendelkezik felette, letilthatja vagy rosszabb esetben meg is szüntetheti. Ráadásul figyelni kell, a Facebook folyamatos szabályváltozásaira.
  • Saját weboldal esetén nem is kérdés, hogy a weboldalunk a saját tulajdonunk, nem függünk semmilyen platformtól vagy külső szolgáltatótól.

Megjelenés, design

  • Facebook oldal esetén a design kötött, egy logó-t és egy borítóképet tölthetünk fel, ezt tudjuk testre szabni esetleg a feltöltés előtt egy képszerkesztő program segítségével, az oldalon esetlegesen létrehozhatunk külön menüpontokat, szabályozhatjuk annak sorrendjét.
  • Saját weboldal esetén mind a megjelenés mind a struktúra szabadon változtatható, igény szerint kialakítható, ahogy megálmodjuk (persze a webdesignerrel vagy a webfejlesztő céggel közösen).

Információmegosztás

  • Facebook oldal esetén új bejegyzéseket hozhatunk létre, melyet beállíthatunk publikusra, vagy csak a követők számára történő elérhetőségre. A bejegyzés formátuma fix, rugalmatlan, képet, hivatkozást vagy szöveget helyezhetünk el benne. Ezen kívül létrehozhatunk eseményeket.
  • Saját weboldal esetén a lehetőségek száma szintén nagy, hiszen készíthetünk önálló “landing” oldalakat a weboldalunkon belül, egyedi mérőkóddal, létrehozhatunk egy új hírt a blog-ban, mindenféle tartalmi és formai megkötés nélkül, továbbá létrehozhatunk tetszőleges kapcsolatfelvételi vagy ajánlatkérő / jelentkezési űrlapot, vagy a látogatók számára letölthető dokumentumokat is igény szerint.

Frissítések

  • Facebook oldal esetén amennyiben központilag változtatnak valamit, azt gyakorlatilag ránk kényszerítik, általában a megjelenést kevésbé vagy nem szokta érinteni.
  • Saját weboldal esetén tetszőlegesen tudjuk alakítani a struktúrát, új tartalmakat, menüpontokat hozva létre, valamint ha az oldalunk valamilyen népszerű CMS motorra épül, annak frissítéseit igény szerint telepíthetjük a webfejlesztő cég segítségével.

Statisztikák

  • Facebook oldal esetén korlátozott módon állnak rendelkezésre statisztikai adatok. Összességében láthatjuk, hogy hány kedvelőnk van, a megosztott bejegyzések hány embert értek el, és hányan lájkolták azokat.
  • Saját weboldal esetén, egy megfelelően beállított (pl. Google Analytics) mérőkóddal rengetek statisztikai adathoz juthatunk weboldalunk látogatottságát illetően mind technológiai (böngésző típus, felbontás, eszköz, stb.) mind demográfiai szempontból.

Továbbfejlesztés

  • Facebook oldalhoz is lehet készíttetni egyedi modulokat (Facebook App-ok), ezek jelenleg viszonylag drágán érhetőek el, a nagyobb brand-ek szoktak élni ezzel a lehetőséggel, mint pl. nyereményjátékok, kupon vagy kvízjátékok, ünnepi- vagy valamilyen kampányt támogató szavazás, stb.
  • Saját weboldalt igény szerint általában tetszőlegesen lehet továbbfejleszteni, természetesen ez is pénz kérdés, de ez általában olcsóbb megoldás.

Interakció

  • Facebook oldalon a felhasználói interakciók a megosztott bejegyzések / tartalmak lájkolásában illetve az esetleges hozzászólásokban merülnek ki.
  • Saját weboldal esetén általában nem könnyű interakcióra bírni a felhasználókat, de többféle módja is van, hogy a látogatóktól valamilyen cselekvést csikarjunk ki. Amennyiben az oldalon vannak hírek vagy blogbejegyzések, itt történhet a felhasználó részéről hozzászólás, esetlegesen közösségi média megosztás gombokra történő kattintással pedig az adott hírt meg tudja osztani saját idővonalán. A landing oldalakon általában valamilyen űrlap (feliratkozás, ajánlatkérés) elhelyezése a megszokott, az erre történő jelentkezés is egy felhasználói interakció. Ezen kívül a hírlevél feliratkozás, illetve az oldal elhagyás előtti felugró ablakban megjelenő csali kupon vagy feliratkozás szokott lenni a leggyakoribb módszer. Látható, hogy jóval több lehetőség érhető el, mint egy klasszikus Facebook üzleti oldalon.

Kontroll, ellenőrzés

  • Facebook oldalunkra ha érkezik egy negatív hozzászólás, vagy alacsony értékelés, nehezen tudunk mit kezdeni vele, utóbbit nem is nagyon tudjuk eltávolítani. Ez sajnos ronthatja a cégünkről kialakult képet.
  • Saját weboldalon az esetleges hozzászólások nem kerülnek automatikusan publikálásra, lehetőség van azokat moderálni, manuálisan engedélyezni.

Elérhetőség

  • Facebook oldalunk bejegyzéseit, csak Facebook felhasználók tekinthetik meg.
  • Saját weboldal esetén a tartalmak bárki számára elérhetőek.

Konklúzió

Összességében látható, hogy a saját weboldal jóval több lehetőséget biztosít minden téren, mint egy hagyományos Facebook üzleti oldal, így aki teheti, ne elégedjen meg az utóbbival.

További érvek a saját weboldal mellett:
– Egyedi domain név használható
– Reklámmentes

Természetesen nincs ingyen egy saját weboldal készíttetése, de mindenki döntse el maga, hogy megéri-e, szerintünk abszolút igen a válasz.

Véleményünk szerint a legideálisabb az, ha egy cégnek van üzleti Facebook oldala is, és weboldala is, ahova a megfelelő stratégiával és online kampányokkal átirányítják / konvertálják a látogatókat.

Amennyiben nincs még weboldala, esetleg korszerűtlen weboldal helyett szeretne egy újat, forduljon hozzánk bizalommal elérhetőségeink bármelyikén, vagy jelentkezzen ingyenes konzultációra.