Mennyibe kerül egy honlap?
Honlapkészítőként gyakran kapjuk ezt a kérdést, amire röviden nagyon nehéz válaszolni. Gondoljunk csak bele, hogy például bemegyünk egy autókereskedésbe, és ott megkérdezzük: „mennyibe kerül egy autó„?
A kereskedő biztosan kérdések garmadáját fogja ránk zúdítani, hogy milyen kategóriájú autót szeretnénk, milyen felszereltséggel, hitelre gondoltuk-e, stb. Nos, nincs ez másként a weboldalak esetében sem. Ahhoz, hogy egy pontosabb árat, vagy egy „tól-ig” ártartományt adhassunk a kedves érdeklődőnek, ismernünk kell az igényeit.
Nézzünk néhány olyan szempontot/kérdést a teljesség igénye nélkül, amivel nem árt tisztában lenni, mielőtt feltennénk a címben szereplő kérdést.
1. Tárhely, domain
Ha még domain nevünk sincs, akkor az első lépés ennek kiválasztása. Ez nem annyira egyszerű feladat, mint amilyennek tűnik, mivel ez is keresőoptimalizálási szempont lehet. A legjobb, ha kikérjük a weblapkészítő véleményét. Ha van saját domain nevünk és tárhelyünk, akkor ennek igénylési idejével nem kell számolni, azonban biztosítanunk kell a vállalkozó számára a hozzáférést. A legtöbb fejlesztő cég rendelkezik saját tárhellyel, célszerű lehet ide elhelyezni a weboldalunkat, hiba vagy egyéb szükséges módosítás/beállítás esetén ők gyorsan tudnak reagálni.
2. Saját vagy üzleti weboldal?
Fontos tisztázni a leendő weboldal célját. Ez lehet személyes jellegű blog, esetleg valamilyen egyéb hobbi oldal a család számára, vagy ha üzleti tevékenységet folytatunk, akkor azt is tisztázni kell, hogy annak a bemutatására van-e szükség, vagy esetleg termékeket akarunk árulni az interneten (webáruház). Előfordulhat, hogy egy már meglévő cég saját egyedi termékének kell készíteni egy brand jellegű egyedi weboldalt.
3. Rendelkezünk-e valamilyen logó-val vagy kész arculattal?
Amennyiben már van elkészült logó és/vagy céges arculat, fontos, hogy a weboldalunk kinézete is illeszkedjen ehhez. (Természetesen vannak kivételek.) A következő kérdés szervesen kapcsolódik ehhez.
4. Van-e elképzelésünk a weboldal kinézetét illetően?
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az ügyfélnek kell kitalálni a weboldala szerkezetét, hiszen ez a vállalkozó feladata, azonban fontos, hogy az ügyfélnek is legyen beleszólása. Mi minden egyes alkalommal kikérjük az ügyfél véleményét a tervezés ezen fázisában is. (Van-e olyan szín, forma, vagy motívum, amelyet mindenképpen szeretne viszontlátni az oldalon, esetleg pont az ellenkezője, hogy semmiképpen sem szeretné, hogy megjelenjen. Ezen kívül be szoktunk kérni néhány olyan jellegű létező weboldal linkjét, amely tetszik az ügyfélnek.)
5. Táblagép és mobil nézet?
Manapság egyre népszerűbbek az okostelefonok és tabletek. Egyre többen böngészik ezekről az eszközökről a weboldalakat, így egyre nagyobb az igény arra, hogy a készülő honlapunk megfelelően nézzen ki táblagépen és mobilon is. Ezt hívják reszponzív megoldásnak. Vagyis a weboldal alkalmazkodik a megjelenésével a megtekintést indító eszközhöz. Fontos tisztáznunk ki lesz a honlapunk célközönsége. Amennyiben a fiatalabb korosztálynak kínálunk valamilyen terméket vagy szolgáltatást, fel kell készülnünk, hogy az esetek nagy százalékában mobilról vagy tabletről fogják nézni az oldalunkat.
6. Nyelvek
Ha üzleti oldalunk van, és a tevékenységi körünk alapján kapcsolatban állunk külföldi megrendelőkkel, vagy ügyfelekkel, akkor tanácsos idegennyelvű változatokat is készíteni az oldal tartalmaiból. Ilyenkor célszerű azt is tisztázni, hogy a fordításokat az ügyfél vagy a vállalkozónak kell elkészíteni.
7. Szerkeszthető tartalmak
Amennyiben céges bemutatkozó jellegű weboldalt szeretnénk, és tudjuk, hogy a szolgáltatásaink köre, illetve az általános céginformációk nem túl gyakran változnak, olcsóbb megoldás lehet, hogy ha nem kérjük a tartalomszerkesztési lehetőséget. Manapság azonban egyre több információ jelenik meg egy-egy üzleti weboldalon is, melyek könnyen naprakészen tarthatóak, ha kifejezetten kérjük az oldal adminisztrálhatóságát. Ez az igény általában nem befolyásolja komoly mértékben az árat, viszont nagyobb szabadságot/rugalmasságot biztosít.
8. Egyéb funkciók
Át kell gondolni azt is, hogy milyen funkciókat szeretnénk az oldalunkon. Ilyenek például a következők: képgaléria, hírlevél feliratkozási és küldési lehetőség, közösségi média funkciók, referenciák bemutatása, ajánlatkérés űrlap, védett/egyedi tartalmak, felhasználói regisztráció, B2B felületek, vagy teljesen egyedi háttér-adminisztrációs / nyilvántartó rendszer.
9. Rendelkezünk-e a honlapra szánt tartalmakkal?
Ez a kérdés részben összefügg a keresőoptimalizálással, hiszen ha jól megírt, egyedi szövegezésünk van, az már fél sikernek számít.
A fő szempont itt az, hogy rendelkezünk-e már a honlapra szánt szövegekkel, illetve egyéb tartalmakkal. Ez akkor lehet fontos kérdés, ha sürgős a weboldal elkészítés, de még nincsenek meg a tartalmak. Azt sem árt átgondolni, hogy az adott tartalmakat milyen struktúrában szeretnénk megjeleníteni oldalunkon.
10. Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás, vagyis Search Enginge Optimalization (SEO) egyre fontosabb szerepet tölt be az üzleti igények meghatározása során. Ennek is vannak különböző fokozatai, van akinek kevésbé fontos, de minden esetben számolni kell azzal, hogy enélkül sajnos az elkészült weboldal nagyon nehezen lesz megtalálható (a direkt elérésen kívül). Már a domain név választásnál is figyelembe kell vennünk azon kulcsszavakat, melyekre releváns találatként szeretnénk megjelenni a keresőkben.
Amennyiben új weboldalt szeretne, és a fenti szempontok alapján átgondolta az igényeit, várjuk ajánlatkérését. A felmerülő kérdésekre készséggel válaszunk.