Hogyan válasszunk jó domain nevet?

Gyakran előfordul, hogy megvan a nagy ötlet, már csak egy jó domain nevet kellene választani. Ekkor jön a nagy kérdés: milyen szempontok alapján válasszunk nevet?

Az első és talán legnagyobb kérdés az, hogy márkanevet válasszunk, vagy pedig kulcsszavas domain nevet. Erre a kérdésre nincs jó válasz, ugyanis attól függ, milyen oldalnak szeretnénk domain nevet választani.

Ha hosszútávra gondolkodunk, akkor célszerű márka vagy brand domaint választani. Mikor jó megoldás ez? Alapvetően minden hírportálnak, női magazinnak, időjárási portálnak. Magyarán szólva olyan oldalaknak, ahol bár nagyon fontos szerepe van a keresőkből érkező látogatóknak, de a fő szempont mégis a márkaépítés, a jól megjegyezhető és rövid név. Gondoljuk csak végig: Index, Origo, Femina, Nlcafe.hu, sehol egy kulcsszó a domainévben! Ennek több oka is van egyrészt ezeknél a témáknál nehezen meghatározható a kulcsszó. Arra hogy hír, vagy hírek igen kevesen keresnek, az időjárásnál már más a helyzet, de itt is a leglátogatottabb oldalak a brandes oldalak: Időkép, Köpönyeg, Esőtánc, Met.hu sehol egy kulcsszavas domain.

Ha hosszú távra tervezünk érdemes egy rövid, könnyen kiejthető, jól megjegyezhető domainnevet keresni, ami még utal is az oldal témájára (lásd: Esőtánc)

Mi a helyzet a webáruházaknál? Nos, itt ha az áruház egyfajta terméket forgalmaz, akkor ez szerepelhet a domainnévben, de itt is jó megoldás a brandes domainnév is, de lehet kombinálni is a kettőt: webbicikli.hu, alkonylampa.hu, stb. Szerepel a kulcsszó, tehát a találati listán egyértelmű lesz az oldal relevanciája, de mégis egyedi, ezért jól megjegyezhető. Esetleg arra érdemes figyelni, hogy ne legyen túl hosszú a domainnév a kulcsszó és a brand miatt.

És mikor válasszunk kulcsszavas domaint? Nos, ez elsősorban ott jó megoldás, ahol kicsi az esélyes a visszatérő látogatóknak. Ilyen lehet a duguláselhárítás, az asztalos, a kőműves, akikre ötévente van csak szükségünk, tehát kicsi az esély, hogy megjegyzik domain nevünket, de ha jól dolgoztunk, akkor a személyes találkozó elegendő lehet. Ezeknél a szakmáknál jó megoldás lehet a kulcsszavas domain név.

Egy dologra azonban érdemes odafigyelni, ha kulcsszavas domaint vásárolunk. A Google mostanában nagyon ugrik a túloptimalizálásra, és ezt a hibát könnyebb elkövetni, ha kulcsszavas domaint vásárolunk.

Még néhány kiegészítés. Milyen legyen a domain végződése? Én azt javaslom, hogy aki hosszú távra tervez, az maradjon a hu végződésnél. Könnyebben megjegyezhető, ehhez vagyunk szokva. A kőművesmester kategóriában ez nem olyan fontos, de a visszatérő látogatóknál hasznos lehet. Kompromisszum lehet az olyan végződés, ami értelmes, pl: motivator.ma, vagy taviranyi.to. Ez utóbbi ötletessége, és egyedisége miatt megjegyezhető, de azért óvatosan az ilyen megoldásokkal.

Lehet-e szám, vagy kötőjel a domain névben? Lehet, de a MOZ felmérése szerint ezek minimálisan, de gyengébben szerepelnek a találati listán. Persze a hir24.hu az élő ellenpélda, de jusson eszünkbe, hogy a számokat kiejteni elég hosszú. Hiába rövid a hir24.hu begépelve, kimondva már hosszabb. A kötőjelnél az a gond, hogy az emberek összekeverhetik a kötőjel nélküli változattal és könnyen a konkurencia oldalán landolhatnak.

És végül az ékezetekről. Én személy szerint nem szeretem az ékezetes domaineket. Nehezebb a linkelése, könnyebb elrontani a természetes linkeket és az emberek sincsenek hozzászokva. Akkor lehet jó megoldás, ha a SEO szempontok a legfontosabbak, és a keresőből várható a forgalom döntő része.

Én személy szerint a rövid, brand domain nevekre esküszöm, de nem állítom, hogy minden esetben ez a helyes döntés.

 

Forrás: ITE.hu. Keresőoptimalizálás és Online Marketing Portál.