Átalakulóban az átkattintási arány, máshogy nézzük a találati listát

Új szemmozgást követő tanulmányt publikáltak, ami azt mutatja, hogy átalakulóban van ahogyan az emberek a találati listát nézik. Ez hatással lehet az átkattintási arányra is.

Leáldozóban az arany háromszög

A Mediative által publikált tanulmány egyik legfontosabb tanúsága, hogy leáldozóban van a klasszikus arany háromszög jelentősége. Mást és másképp figyelünk a Google találati listáján.

A klasszikus ismeretek szerint az emberek a találati listát egy F alakzat mentén olvassák a szemükkel. Ez kapta az arany háromszög elnevezést, hiszen ezeken a területeken volt a legnagyobb az átkattintási arány is. Ez az ismeret beivódott a webmesterek tudásába is, holott a találati lista egyre összetettebbé válik és ez megváltoztatja a felhasználói viselkedést is.

Találati lista szabad szemmell

A legfontosabb megállapítások

Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy a felhasználók a korábbiakhoz képest több találatot néznek át, tehát kevésbé fókuszálnak az első helyezettekre, ellenben megfeleződött az az idő, amit az egyes találatok átfutására szánnak. Ez azt jelenti, hogy több találatot futnak át felszínesebben. Ez jó hír lehet a találati lista alsóbb helyein lévőknek, de még inkább hangsúlyozódik a jó cím és metaleírás szerepe.
2005-ben az átlagos felhasználó az egyes találatokra több, mint két másodpercet szánt, ma már átlagosan csak 1,17 másodpercet szán egy találatra.

Átkattintási arány: gyengült az első hely jelentősége

Azok a találatok, amelyek a lista alsóbb részein helyezkednek el (és különösen igaz ez a 2-4. helyezettekre) több átkattintást szereznek, mint kilenc évvel ezelőtt. Azaz az első hely szerepe az átkattintási arányban mérséklődött.

Mindez nem jelenti azt, hogy ne az első hely lenne a legfontosabb. Az organikus találati listán még mindig az első helyezett a legfontosabb, az átkattintások 32,8%-át szerezve meg.

Az eredményekből az is látszik, hogy bár az organikus lista felett jelenik meg a fizetett hirdetés, mindez nem jelenti egyben azt is, hogy itt lenne a legtöbb átkattintás, vagy hogy ez érdekelné jobban az embereket. A szemmozgást követő tanulmány eredményei szerint az emberek bár átfutják a hirdetéseket is, a fő szemmozgás mégis a hirdetések alatt, az első organikus találatoknál figyelhető meg.

Ez azt is jelenti, hogy az Adwordsnek fontos szerepe lehet a brandépítésben, de nem feltétlenül ez biztosítja a legmagasabb átkattintási arányt. A hirdetések szerepe kicsit kezd hasonlítani a display hirdetésekhez.

Gyengült az átkattintási arány a jobb oldali hirdetéseknél

Az eredményekből további érdekességek is leszűrhetőek. Jól látszik, hogy a jobb oldali Adwords hirdetések jelentősége tovább marginalizálódott. Míg 2005-ben az átkattintások kicsit több, mint 3%-át adták, addig ma már ez az arány 1% alatt van. Ez különösen a mobilok elterjedésének köszönhető, mivel a felhasználók a korábbi horizontális szkennelés helyett egyre inkább a vertikális szkennelésre térnek át.

Érdemes a teljes tanulmányt letölteni, mi csak a legfontosabb momentumokat ragadtuk ki. A találati lista változása és a mobilok elterjedése komoly változásokat hozott a felhasználók viselkedésében is, érdemes tisztában lenni az új tendenciákkal!

Forrás: ITE.hu. Keresőoptimalizálás és Online Marketing Portál.