Webáruház SEO: ezt csináld a kifutó termékekkel
A webáruházak keresőoptimalizálása nem könnyű feladat, és nagyon sok olyan speciális kérdéssel szembesülünk, ami más oldalak esetén nem fordul elő. Most egy fontos kérdésre tehetünk pontot: mit tegyünk a kifutó termékek oldalaival.
Az egyik leggyakoribb kérdés, hogy mit tegyünk azokkal az oldalakkal, amelyeknél az árukészlet elfogyott, vagy amelyek végleg elérhetetlenné válnak. Ez a kérdés több szempontból is aggályos. Egyrészt a felhasználók oldaláról, másrészt keresőoptimalizálás szempontból.
Milyen lehetőségek merülnek fel? Első lépésként törölhetjük az adott oldalt, másik lehetőség az átirányítás, a harmadik, hogy meghagyjuk az oldalt.
Nézzük az előnyöket és a hátrányokat. A törlés, vagy átirányítás azzal járhat, hogy megzavarjuk a felhasználót. Keres egy terméket, de átirányítjuk egy másik releváns termékre. Ez lehet, hogy segítség, de könnyen össze is zavarhatjuk a felhasználót. Törölhetjük az oldalt, de ez sem biztos, hogy jó megoldás a felhasználó szemszögéből.
A keresőoptimalizálás szemszögszögéből sem könnyű megválaszolni a kérdést. Itt első megfontolásból az átirányítás tűnik a jó megoldásnak, hiszen a túl sok 404-es oldal esetleg negatívan hathat webáruházunkra.
Sok szempont van tehát, de lássuk mi a jó megoldás! A napokban tett közzé egy videót Matt Cuts, a Google webspam elleni osztályának a vezetője, amiben arra a kérdésre adott választ, hogy mit kezdjük a webáruházak ilyen oldalaival. A válasz némileg meglepő, ugyanis a tennivalós elsősorban a weboldal méretének a függvénye!
Az igen kis weboldalak esetén Matt Cutts azt javasolja, hogy az adott termék oldalon, ahol már nincs készleten termék, ajánljunk más releváns termékeket, de ne irányítsuk át egyből a látogatókat, csak ajánljuk fel a lehetőséget.
A közepes oldalak esetén a 404-es oldalak beállítása a helyes döntés. Amennyiben várhatóan később újra megjelenik a termék a webáruházban, akkor célszerű ezt jelezni.
A nagyon nagy oldalak esetében az „unavailable_after” meta tag használat a célszerű, hogy az egész folyamatot automatizálni lehessen. Ezzel a meta taggal be lehet állítani azt a dátumot, amivel jelezni lehet a keresőrobotoknak, hogy mikortól ne indexeljék a tartalmat.
Érdekes, hogy a Google nem ajánlja a 301 átirányítást, más hasonló termékekre, mert meglátása szerint ez nem felhasználóbarát megoldás. A vásárlónak tudnia kell, hogy az adott termék nem elérhető, de fel lehet nekik ajánlani az adott oldalon hasonló termékeket. Ezen oldalaknál John Mueller javaslata alapján használható a „noindex, follow” metatag, amely jelzi a Google robotjainak, hogy ne indexeljék az oldalt, de a linket kövessék.