A 10 legfontosabb kérdés weboldal készítés előtt
Egy weboldal elkészítése esetében a leggyakoribb probléma, ha a vállalkozó és a megrendelő között a kommunikáció nem hibátlan. A weboldal fejlesztéssel foglalkozó szakemberek gyakran találkoznak azzal a problémával, hogy nehéz meghatározni mi is a feladat, az ügyfélnek pontosan milyen igényei vannak. Ha pedig a megrendelő végül nem azt kapja, amit elképzelt, akkor csalódott lesz illetve elképzelhető, hogy az elkészült weboldal nem lesz képes teljesíteni az elvárt célokat.
Mi tehát a megoldás?
Az ügyfélkezelés nem mindig egyszerű, sok türelem és megfontoltság kell hozzá. Megrendelőink általában nem szakemberek, amit már az első egyeztetések során figyelembe kell vennünk. Sok ügyfelünk olyan elképzelésekkel jön az első találkozóra, amely néha kiforratlan, máskor viszont kitűnő, csak éppen nem tudja szavakba önteni. Ahhoz, hogy pontosan tudjuk, milyen munkára vállalkozunk, jó előre fel kell mérnünk az igényeket. Ehhez használunk munkánk során egy kérdőívet, amely nyomán előre megbecsülhetjük, mekkora munkára tart igényt a megrendelő, így könnyebb lesz árajánlatot adnunk, és az esetleges félreértésekből is kevesebb lesz.
Az alább bemutatott kérdőív természetesen nem tér ki minden részletre. Figyelembe kell azonban vennünk, hogy a megrendelőink többsége egyszerűen nem ér rá több tucat kérdést tartalmazó kérdőívre válaszolni. Ezt a rövid kérdőívet az első személyes találkozó alatt szoktuk kitölteni, de e-mailes továbbítással is remekül működik.
Nézzük tehát, melyek a legfontosabb kérdések amelyet fel kell tennünk a weboldal elkészítése előtt!
1.) Milyen látogatókat szeretne a weboldalára hozni (nemük, életkoruk, érdeklődési körük, látogatók forrása stb.)?
Ez a kérdés segít abban, hogy képet kapjunk arról, milyen arculatra és funkcionális megvalósításra lesz szükség. Egész más stílusú és felépítésű weboldalt kell készíteni a huszonéves korosztálynak mint például az 50+ korosztálynak.
2.) Nevezze meg legalább két konkurensét, és mondja meg, miben különbözik tőlük!
Az interneten a legtöbb kulcsszóra óriási a verseny, a vállalkozások vált vállhoz vetve küzdenek a helyezésekért, a látogatókért. Fontos tudni, hogy a megrendelő miben szeretne más lenni, miben jobb, hiszen erre építhetünk is. A tömegből csak úgy lehet kitűnni, ha valami pluszt adunk. Ha nem tud a megrendelő erre a kérdésre válaszolni, még jó is, hogy feltettük a kérdést, mert érdemes elgondolkodnia rajta.
3.) Mit szeretne, mit tegyenek a látogatók az oldalon?
Lehetséges, hogy közhelyesnek tűnik, mégis sok szakember megfeledkezik róla, hogy hiába jön sok látogató egy oldalra, ha egyikük sem teszi azt, amit szeretnénk. Nézegethet naponta több száz ember is egy webáruházat, ha senki sem rendel. Hiába készítjük az anyagokat, ha nem iratkoznak fel a hírlevelünkre vagy nem kattintanak a reklámokra. Úgyhogy jó előre tisztázni kell: mit kell tenniük a látogatóknak, hogy a megrendelő elégedett legyen? Máshogy kell felépíteni az oldalt, ha a cél, hogy felhívják a megrendelőt telefonon vagy feliratkozzanak valamilyen online tanfolyamra.
4.) Milyen összeget szán a weboldal elkészítésére és mi a tervezett átadási határidő?
Egy weboldal elkészítése során a kiadások nem csak magát a weboldal fejlesztését jelentik, hanem egy sor más költséggel is számolni kell, mint pl. fotózás, szövegírás … stb. Jó ha tisztában vagyunk a rendelkezésre álló anyagi kerettel, mert ennek tudatában pontosabban tudjuk beosztani mire mekkora összeget lehet fordítani. A határidők lefektetése a megrendelő és a fejlesztő részéről is fontos. Egy weboldal fejlesztése során mindkét félre hárulnak feladatok, amelyeknek időre el kell készülniük a határidők pontos betartása érdekében.
5.) Milyen funkciókra van szüksége a weboldalon?
Szükség van-e kapcsolatfelvételi űrlapra, képgalériára, esetleg videók megjelenítésére? Teljesen más igényei vannak egy kisvállalkozásnak, mint egy médiaközpontnak. Teljesen felesleges olyan funkciókat beterveznünk, amelyek a megrendelőt csak zavarják és feleslegesek számára, viszont lehet, hogy lenne egy-két extra kívánsága. Jó volna azokról előre tudni.
6.) Soroljon fel három olyan weboldalt, amely tetszik Önnek és mondja el miért!
A legjobban úgy tudjuk feltérképezni a megrendelő stílusát és ízlését, ha megnézünk néhány oldalt, amely tetszik neki. Hamar kiderülhet, hogy valamit ki nem állhat, amit mi beépítenénk vagy megérthetjük, pontosan milyen oldalt képzelt el.
7.) Van kikötése arra vonatkozólag, hogy milyen legyen a weboldal megjelenése és hangulata?
Ha megtervezünk egy méregzöld oldalt, majd a bemutatáskor derül ki, hogy a cégembléma vörös és narancs színekben pompázik, az egész munkánk a feje tetejére állhat. Célszerű a megjelenésre és a működésre vonatkozó kívánságokat már az elején pontosítani.
8.) Ki lesz a kapcsolattartó a webes projekt lebonyolítása során, akihez fordulhatunk, ha kérdésünk van?
Nem jelent semmiféle problémát ha a webes projektben az ügyfél részéről több személy is részt vesz. Ugyanakkor tapasztalataink alapján célszerű ebben az esetben egy konkrét kapcsolattartót kijelölni, aki a webes cég felé tolmácsolja a kívánságokat, ellenkező esetben könnyen kialakulhatnak félreértések, amelyek hátráltatják a munkát.
9.) Mi az, ami semmiképpen sem szeretne látni a weboldalán?
Nagyon nem mindegy, ha a szövegben vagy a grafikákon valami semmiképpen sem jelenhet meg! Mielőtt félreértés vagy sértődés lenne, kérdezzük meg, vannak-e tabuk. Valójában sokan vannak, akiket a hideg is kiráz a mosolygó embereket ábrázoló stockfotóktól vagy esetleg bizonyos színkombinációktól.
10.) Ki fogja az átadás után rendszeresen frissíteni a weboldalt és mennyi ideje lesz rá?
Ez sarkalatos kérdés, mégis a többség kifelejti! Nem mindegy, hogy egy fórumról van szó, amelynél naponta több óra moderációs feladat van vagy esetleg egy céges weblapról, amelyet elég hetente egyszer frissíteni.
Fontos, hogy ügyfelünk már a munka megkezdése előtt tisztában legyen azzal, hogy a megrendelt weboldal karbantartása, frissítése a későbbiekben milyen mennyiségű humán erőforrást, időt és pénz igényel majd. Természetes, hogy szükség esetén mi magunk is vállaljuk a weboldal frissítését, de ennek ügyfelünk felé költség vonzatai vannak, amelyet célszerű előre pontosítani.