Google: a mobilbarát weboldal rangsorolási tényező!

A Google még novemberben bejelentette, hogy már tesztelik azt az algoritmust, amely rangsorolási előnyt ad a mobilbarát weboldalaknak. Nézzük csak, mit jelent ez a gyakorlatban.

Előny a mobilbarát weboldalaknak

A Google hivatalos webmester blogján jelentette be a tegnapi napon, hogy a mobilbarát weboldal a jövőben, vagy akár már most is rangsorolási szempont lesz. A Google már jelenleg is tesztelte ezt a fajta algoritmust, amely előnyt adna a mobilbarát weboldalaknak.

Hogy pontosan milyen előnyről van szó, és pontosan mit tesztel a Google az egyelőre nem világos, de vélhetően rangsorolási előnyről lesz szó.
A Google 2013 júniusában jelentette be, hogy azokat a weboldalakat, amelyek nem mobilbarátak a jövőben büntetéssel fogják sújtani, és a mobil találati listán hátrányba fog kerülni a mobilbarát oldalakkal szemben.

Mivel büntetés már most létezik, vélhetően a most zajló tesztelés valamilyen előnyhöz juttathatja majd a mobilbarát weboldalakat, azokkal szemben, amelyek nem azok. Nyilvánvalóan azok az oldalak, amelyek nem kapnak büntetést, de nem is kifejezetten mobilbarátak hátrányba kerülhetnek a mobilbarát oldalakkal szemben.

Bár ez ebben a formában nincs leírva, ám az eddigi fejlemények alapján ez tűnik logikus következtetésnek.

Mobilbarát címke a találati listán

A Google ezzel egyidőben azt is bejelentette, hogy a találati listán új címkével látja el a mobilbarát weboldalakat. A keresőóriás már hónapok óta teszteli a mobilbarát címkét, korábban kis ikonnak is kísérletezett, de a mostani bejelentés szerint a találati listán egy szürke „mobily-friendly” felirat lesz látható a weboldal mellett.

Google mobil-barát címke

A címkék kihelyezése a bejelentéssel egy időben, novemberben kezdődött meg, és a bejelentés szerint néhány hét alatt globális lesz, tehát mindenhol találkozni fogunk vele a találati listán.

Melyik oldal érdemli ki a mobilbarát jelzőt? A Google nyilatkozatában azt is közölte, mely weboldalak érdemlik meg a mobilbarát címkét:

  • Az első és legfontosabb, hogy nem használnak olyan megoldásokat, amit a mobileszközök nem tudnak kezelni, ilyen a Flash például
    Olyan szövegmérettel dolgoznak, amely a mobilon is olvasható nagyítás nélkül.
  • A tartalmat a képernyőmérethez igazítja, így a felhasználónak nem kell vízszintesen görgetnie, vagy nagyítania.
  • A linkeket olyan távolságra helyezi el egymástól, hogy azt könnyedén lehessen érinteni.

A Google segít mobilbaráttá tenni oldalunkat

A Google abban is segít a webmestereknek, hogy weboldalaikat mobilbaráttá tegyék, ezért számos útmutatót és eszközt tett nyilvánossá.

  • Az első és talán legfontosabb, egy eszköz, amellyel ellenőrizhetjük, hogy weboldalunk mobilbarát-e a Google szemében.
  • A Google kidolgozott továbbá egy angol nyelvű útmutatót, amely kifejezetten a webmestereknek készül a mobilbarát weboldalakról.
  • A Webmester eszközökben néhány hete indította útjára a Google a Mobilos használhatóság eszközt, ahol ellenőrizhetjük weboldalunkat ebből a szempontból is.
  • Végül a Google kiadott egy útmutatót is, amely olyan népszerű tartalomkezelő rendszerek, mint a Joomla, vagy a WordPress esetén segíti a webmestereket mobilbarát weboldalak kialakításában.

Néhány gondolat

Már sokszor jeleztük, hogy a mobilbarát weboldal kiemelt fontosságú a Google szemében. A mostani bejelentések ezt csak megerősítették. Aki komolyan gondolja a webes jelenlétet, az nem kerülheti el a mobilbarát weboldal kialakítását.

És nem csak a Google miatt. A Google Analyticsben bárki leellenőrizheti hány látogatója érkezik mobileszközről és azt is, hogy ezen látogatók aránya milyen szédületes ütemben növekszik. Ha a felhasználó nem kapja meg azt az élményt az oldalon, amit a konkurencia mobilbarát oldalán megkap, akkor rövid úton elhagyja majd a weboldalt és ez pedig a rangsorolási hátránynál is fontosabb lehet.

És nem mellékesen ott lesz a címke az oldalunk mellet, amely megmutatja, hogy mobilbarát-e az oldal, vagy sem. Egy nem mobilbarát oldal esetén egy ilyen címke az átkattintási arány meredek romlását is eredményezheti, azaz a látogatók messze elkerülik majd weboldalunkat.

Akár tetszik, akár nem a Google ezekkel az új lépésekkel szinte mindenkit rászorít majd a mobilbarát weboldal kialakítására.

Forrás: Google: a mobilbarát weboldal rangsorolási tényező!