Átalakulóban a találati sorrend: feltörekvőben a helyi találatok

Friss változtatásokat eszközölt a Google a keresési találatok listázásában, amelyről még nem tudjuk egyelőre, hogy csak átmeneti-e, vagy a keresési algoritmus végleges módosításáról beszélünk. A változtatás eredményeképpen megszűnt az úgynevezett inkognitó mód.

Ezt főleg webfejlesztők és kisebb-nagyobb oldalüzemeltetők használták: Sokan ellenőrizték úgy weboldaluk helyezéseit, hogy a Google Chrome böngészőben beállítják az inkognitó módot s így a böngésző nem használja fel az előzményeket a keresési találatok pontosításához, hanem amolyan „szűz” találati listát ad, amely (eddig) jobban reprezentálta az átlagos keresési eredményeket, mint a felhasználó saját profiljának egyediségei. December első hetében lehetett először észlelni, hogy már ez nem sokat segít: A Google IP cím, vagy valamilyen más módszer segítségével inkognitó módban is érzékeli a böngészés helyét és ez alapján ad találatokat.
Ennek aztán az a következménye, hogy olyan keresések esetén, ami minimálisan is helyfüggőek, nincs értelme helyezésről beszélni, mert még inkognitó módban is a helyi vonatkozású weboldalak tűnnek fel a találati lista tetején.
Ezt a jelenséget azóta több helyről is megerősítették webmesterek, adminisztrátorok így kijelenthetjük: nem átmeneti állapotról beszélünk, hanem egy új tendenciáról, ami alapvetően felboríthatja a 2015-ös év elejét a keresőoptimalizálás témájában.

Nincs értelme a korábbi rangsornak!

Ennek a változtatásnak radikális hatása lesz a keresőoptimalizálásra: Egyrészt nem lesz igazán értelme kulcsszavak helyezéséről beszélni, hiszen az most már tényleg alapvetően a kereső személy fizikai helyétől függ a találati lista! Ennek pedig többszörös hatása lesz. Az egyik ilyen, hogy a korábban az első tíz helyen bebetonozott oldal látogatói forgalma csökkenni fog, hiszen a vidéki keresők alapvetően helyfüggő találatokat kapnak, és nem feltétlenül azokat az oldalakat, amelyek korábban a vezető helyeken szerepeltek.

Vidékiek előnyben

Local SEO

A másik következmény, hogy a kisebb, helyi oldalaknak nőni fog a keresők által generált forgalma, és nagyobb szerepet kap ezáltal a local SEO, ami idehaza még gyerekcipőben is alig jár. Mindez érdekes módon azt is jelentheti, hogy a kis, vidéki oldalak megjelenésével a találati lista minősége bizonyos szempontból romlani fog: hiszen gyengébb megjelenésű és tartalmú oldalak bukkanhatnak fel jó helyen a helyi kereséstől függően. Persze ez nem feltétlenül rossz, hiszen a helyi szolgáltatások megjelenése, még rosszabb design és tartalom mellett is jelenthet jobb felhasználói élményt. A felhasználók sokkal inkább a környezetükre jellemző szolgáltatásokra, webshop-okra bukkanhatnak ez által, míg korábban a „nagy masszából” kellett kiszemezgetniük a környezetükben elérhető szolgáltatókat vagy a keresőkifejezést bővíteni a környezetük helységneveivel. Most ez utóbbit gyakorlatilag lassan akár el is lehet hagyni.

Mindezek az átalakulások a keresőoptimalizálásra is kihatnak majd: Ha marad ez a találati lista, és a helyi megközelítés, akkor a kulcsszóhelyezések helyett a látogatói forgalom lesz végre az igazi mérőszám a keresőoptimalizálásban! Viszont a magas látogatói forgalmat nehezebb lesz elérni, mert a helyfüggő találati lista korlátozhatja potenciális keresők számát is.

Ha a Google új keresési stratégiáját kombináljuk az egyre erősödő, mobil eszközökről érkező tartalomfogyasztási szokásokkal máris új hipotézisként mondhatjuk ki: a Google kutatói szerint egyre inkább gyors információ elérésre van szüksége a felhasználóknak, mobil eszközeik segítségével helyi, számukra akkor és ott információt hordozó tartalmakra keresnek rá.

Kialakul Magyarországon is a Local SEO

Magyarán szólva ismét összetettebbé válhat a keresőoptimalizálás. Nehezebb lesz a feladat, de talán a helyi „keresőpiacok” megjelenésével bővül a SEO iránt érdeklődő ügyfélkör is, hiszen azok is megláthatják ennek az értelmét, akik korábban ezen a piacon nem voltak versenyképesek, de a lokális keresőpiac megjelenésével már nekik is érdekes és érdemes lesz a SEO-ba fektetni, s így még hangsúlyosabb lesz a jó keresőoptimalizálás.

Személy szerint a Devsolution csapata a megrendelői kör átrendeződését és bővülését várja ettől a tendenciától, mivel a helyi keresőoptimalizálás egy teljesen új szakmai közreműködést és feladatokat kíván meg a webfejlesztőktől, amely nagyban épít a helyi speciális ismeretekre.