Webshop utólagos reklámozása?

A napokban érkezett egy igen érdekes megkeresés, miszerint az érdeklődő cége nagyon rövid határidőn belül (1-2 hét) átvesz és bevezet egy webshop-ot (konkrétan webpatikát) s most jutottak el arra a kérdésre, hogyan is lehet ezt reklámozni?

Mielőtt a konkrét kérdésre válaszolunk, kezdjük inkább az elején, mi az általános sorrend?

  1. A cégek, vállalkozások általánosságban valamely előre – legalább szóban, de többnyire írásban – lefektetett üzleti terv mentén dolgoznak, amely tartalmazza 1-3-5 évre előre a vállalkozás céljait, a tevékenységek fókuszába helyez egy-két kiemelt célt, határokat és kereteket szab meg stb. (Pl: 100 új előfizetés értékesítése a következő negyedévben, vagy 30 tonna/nap termelékenység növekedés elérése 6 hónap alatt, vagy 25M forint árbevétel elérése max. 2 kampányból a következő félévben.)
  2. A megfogalmazott elérendő üzleti célok teljesülése érdekében ezt követően azonosítják milyen eszközök szükségesek. Ilyen eszköz lehet akár munkaerő felvétel/csökkentés, akár új beszállítói, partneri szerződés létrehozása, de itt már megjelenhetnek olyan, cikkünk témájába vágó elemek is, mint webhsop, önálló Internetes oldal akár a cégnek, akár egy-egy terméknek, szolgáltatásnak.
  3. Ezt követően a deklarált üzleti célokhoz tevékenységeket rendelnek figyelembe véve az azonosított eszközöket. Határidővel, felelőssel, nagyjábóli költségkerettel és mindenek előtt: valamely konkrét számszerű értékben kimutatható célértékben.
  4. Végrehajtják az akciókat.
  5. Majd a megvalósítás fázisa után jön a mérés, elemzés és annak a felmérése, hogy a megvalósított intézkedések és eszközök elérték-e a kívánt célt, szükséges-e valamelyik módosítása, vagy akár az üzleti tervé.

Marketing-eszközök és -stratégia használata

Elérkeztünk a legnehezebb témakörhöz… Mi magunk is számtalan cikket írtunk már a témában (lásd akár ezt a cikkünk vagy például ez is ), vannak persze általánosan alkalmazható sémák, de a legtöbb esetben jórészt egyedileg kell az adott cég számára kialakítani és testre szabni az egyes eszközök használatának módját és arányát. Teljesen más stratégiai eszközöket kell használni egy jól bejáratott cég esetében ha egy új terméket vezet be, mint az feltörekvő új vállalkozásnál akit még senki nem ismer. Más hangvételben kell kommunikálnia céljait egy 200 fős álványzatok kivitelezésével foglalkozó „ipari” vállalatnak, mint egy import kínai gyermek napszemüvegeket forgalmazó webshopnak.
Meg kell találni azokat a marketing lehetőségeket, amelyekkel az adott üzleti célok elérhetőek, megközelíthetőek: ez lehet akár direkt marketing, bemutatók szervezése, akár nagy mennyiségű hírlevél, Facebook rajongói kör építése, médiaesemények (online-offline kampányok, sajtótájékoztatók, kiállításokon való részvétel, reklámfilmek, stb.) szervezése.

Webpatika

Egy ilyen, a példában szereplő új webpatika tervezése és bevezetése során nyilván rengeteg marketing eszközt ki lehet alakítani (a teljesség igénye nélkül álljon itt pár példa):

  • Hírlevél küldésének lehetősége MailChimp vagy valamely más, kifejezetten hírlevelek kezelésével foglalkozó fejlett szolgáltatás integrálásával.
  • A webpatikán belüli akciók, kuponok kezelésének megvalósítása (nyilván a gyógyszereket használók jó része kispénzű idősebb felhasználó, akik hálásak lennének egy-két jól irányzott kuponos akciónak).
  • Ma még nem igazán elterjedt a webpatikák működése, így vonzóerőt jelenthet az online fizetési megoldások (akár netbank, PayPal vagy Bitcoin) használata is.
  • A webpatikához hasznos kiegészítés lehet egyfajta orvosi cikkgyűjtemény (vagy kérdez-felelek) kialakítása és folyamatos bővítése is, amely segítségével folyamatosan változó tartalmat is tudnak az oldalon létrehozni, másrészt azok tanulmányozásával bevonhatnak sok új felhasználót, regisztrálót.
  • Társoldalakon banner-ek kialakítása a webpatika oldalára is behozhat pár látogatót. Kérdés, hogy ez valójában megérné-e? Valószínű, hogy csak egyazon cégcsoporton belüli társoldalakra lenne érdemes kirakni bannert, egyéb külső oldalról érkező látogatók nem finanszíroznák a megjelentetés költségét.
  • Hírlevélre feliratkozók gyűjtéséhez pár oldalas egészségügyi témakörben írt tanulmányokat kínálni letöltésre regisztrációért cserébe.
  • Megvizsgálni, hogy közösségi médiás kampányok bevezethetőek-e az ő szolgáltatási területükön.
  • Különböző pontgyűjtő hőségakciók lehetőségének felmérése, stb.
  • Az egyes gyógyszergyártókkal, egészségügyi szolgáltatókkal partneri megállapodásokat kötni és alkalmanként egy-egy hírben, hírlevélben, Facebook írásban promótálni az adott gyártó / szolgáltató termékét, cserébe ők pl. hirdetést helyezhetnek el a saját weblapjukon a mi webpatikánkra.

Konkrét esetben mi tehet az ügyfél?

Ha már partnerünk ilyen helyzetbe került, hogy utólag egy eszköz bevezetése után kell elgondolkodnia azon, hogy hogyan is használhatná azt ki, talán a legjobb, ha az alábbi sorrendet követi:

  • Először is promótálja magát az eszköz meglétét: nyomtasson plakátokat, szórólapokat amiket az ügyféltérbe elhelyezhet. Készítsen bannert, próbáljon meg hírlevélre feliratkozókat megszólítani (már ha az átvenni szándékozott webpatikában van fejlett hírlevél funkció).
  • Találja meg, miben más az ő webpatikája, mint a környéken (nagyon fontos, hogy neki „csak” a környék webpatikáival kell konkurálnia, nem az ország összes webpatikájával) elérhető többi. Van-e egyáltalán a környéken más webpatika? Ha nincs, akkor pont erre építsen promóciót!
  • Utólag építse fel a marketing stratégiáját és vizsgálja meg, a meglévő webpatika kiszolgálja-e az ilyen igényeit. Ha nem, akkor megéri-e esetleg átalakíttatni a webshop-ot, vagy sem.
  • Folyamatosan, akár negyedévente is vizsgálja meg, hogy a felállított célokat kiszolgálja-e a marketing stratégiája és a rá épülő eszközei.

Sajnos jól látható, hogy a használható marketing stratégia megalkotását utólag sem fogja megúszni senki. A nélkül nincs érdemi marketing, aminek csak egy eszköze a webshop használata. Ha partnerünk keze már félig meg van kötve az általa választott, vagy rákényszerített webpatika rendelkezésre álló eszközkészlete miatt, úgy két lehetősége van: vagy ezen kötöttségekkel együtt élve készíti el a marketing stratégiáját, vagy az eszközt alakítja át az elképzeléseinek jobban megfelelő stratégiai célmegvalósítás eszközévé.

Konkrét kérdések, megkeresések esetén a Devsolution csapata szívesen áll Partnereink rendelkezésére webmarketinggel, keerősoptimalizálással, közösségi médiára alapuló kampányokkal vagy egyedi fejlesztések bevezetésével kapcsolatban.