A Google bünteti a nem mobilra optimalizált weboldalakat

Április 21-étől a Google „kötelezővé” teszi a mobiloptimalizálást.

Február 26-án a hivatalos blogjukon bejelentették, hogy a mobilkeresésekben a mobilra optimalizált és reszponzív weboldalak előrébb fognak rangsorolni, míg az optimalizálatlan oldalak büntetést kapnak. Tehát a mobilra optimalizált weboldal hivatalosan is rangsorolási szemponttá válik.

A megjegyzendő dátum: 2015. április 21. Ha még mindig nem reszponzív az oldalad, akkor 21-éig fejlesztesd le, élesítsd és lehetőleg indexeltesd a Google-lel. (Ne hagyd az utolsó pillanatra, mert a webdizájnerek rengeteg megkeresést kapnak majd a dátum miatt, ráadásul idő, amíg a Google észreveszi az új oldalad.)

Mindez csak idő kérdése volt. Ma olyan weboldalra van szükséged, mely mobilon jól jelenik meg, mert a forgalmad egyre nagyobb része mobileszközről nyitja meg az oldalad.

Okostelefonok mindenhol. Még az algoritmusban is.

Minden kutatásban látod, hogy a mobilinternet egyre népszerűbb, a mobilos vásárlás terjed, a célpiacod pedig mobileszközről nézi a honlapodat. Ha nem optimalizálsz mobilra, akkor a látogatóid jelentős részét nem tudod kiszolgálni. Emiatt kevesebb megkeresést kapsz, kevesebb leadet generálsz, kevesebb ügyfeled és kevesebb bevételed lesz.

A Google pontosan tudja, hogy ez a trend (hogyne tudnák: az online trendek jelentős részét ők maguk diktálják). A keresőóriásnak bevallottan az a célja, hogy jó és releváns találatokat adjanak a keresőknek (hiszen akkor őrzik meg a népszerűségüket), és mobilról indított keresésnél mi lehet relevánsabb egy mobilra optimalizált oldalnál?

Tehát ha mobilbarát (erről később) az oldalad, akkor április 21. után előrébb fogsz rangsorolni a mobilos kereséseknél, míg ha nem optimalizálsz mobilra, akkor hátrébb kerül az oldalad.
Nézzük, hogy mit jelent mindez a gyakorlatban és hogyan állj át a legkönnyebben.

Mobilbarátság: nemcsak a dizájn számít

Sokan lefejlesztetnek egy reszponzív oldalt… megnézik, hogy minden eszközön jól jelenik-e meg… és ha igen, akkor elégedetten hátradőlnek, hogy „na, kipipálhatjuk a mobiloptimalizációt is”.
Ez viszont ennél bonyolultabb.

Te is belefuthattál már olyan weboldalakba, amelyek tényleg megjelentek az okostelefonodon, viszont maga az oldal használhatatlan volt. Nem tudtál navigálni, tele volt törött linkekkel (vagy alig kattintható gombokkal), nem működött a fizetés vagy a kapcsolatfelvétel.

Mindez rossz látogatói élményt ad, ami az analitikában is látszik (magas lepattanás, alacsony dwell time, alacsony oldalon töltött idő), és a Google ezeket az adatokat régóta figyeli. És ha rossz élményt ad az oldalad mobilon, akkor a Google nem tart mobilbarátnak és hátrébb rangsorolsz – reszponzivitás ide vagy oda.

Április 21. a határidő. Vagy mégsem?

A Google keresőrobotjai nem 0-24 pásztázzák a weboldalad tartalmát, mert a világ minden erőforrássa nem lenne arra elég, hogy az internet minden oldalát folyamatosan kövessék.

Az indexelés időszakos, és az oldalad frissülési gyakoriságától függ, hogy az új tartalmakért mikor „jön vissza” a keresőrobot. Ha naponta új tartalmakat publikálsz (mert pl. van egy céges blogod), akkor a Google is gyakrabban indexel.

Vedd figyelembe ezt is, és úgy időzítsd a mobiloptimalizációd, hogy 21-én azonnal élvezhesd a jó keresőpozíciódat.

Ez a büntetés nem tart örökké

Sok olyan Google-büntetés létezik, amelyek végleg tönkretehetnek egy oldalt (súlyos visszaélés, keresőmanipuláció, szpemelés stb.), és a deindexelésből az a domain már nem jön ki.

A „mobilbarát” jelző megléte vagy hiánya nem ilyen. Ha most nem reszponzív az oldalad, akkor április 21-e után keresőhátrányt szenvedsz – de amint beizzítod a reszponzív oldaladat (és a Google ezt észreveszi), máris feljavulnak a keresőpozícióid.

Tehát a te döntésed, hogy mikor hallod meg az idők szavát (és meddig tartod az oldaladat büntetésben).

Mindegy, hogy hogyan oldod meg

A Google-nél nagyon szeretik a reszponzív dizájnt, hiszen tényleg jó technológia, mi is szeretjük.
A reszponzív oldal lényege az, hogy egyetlen oldalad van, melyet úgy építesz fel, hogy az oldal „reagálni” tudjon a különböző képernyőméretekhez – a dizájn és a tartalom igazodik a felbontáshoz. Hogy elképzelhető legyen: „folyékony rácsos” felépítéssel a weboldalad kis dobozokból épül fel, melyek tologathatók, illetve átméretezhetők.

A most olvasott weboldal is reszponzív, ezt leellenőrizheted, ha átméretezed a böngészőablakodat, az oldal pedig leköveti (változik a „dobozok” mérete és pozíciója).

Ennek az az előnye, hogy nem eszközökhöz optimalizáljuk (melyek jönnek és mennek), hanem képernyőméretekhez – így a most még piacra sem dobott készülékek képernyőjén is jól fog megjelenni az oldalad.

Másik megoldás az, ha külön mobilos oldalt készítesz, ehhez általában kell egy külön URL és okos átirányítás. Ez munkaigényesebb, mert külön oldal kell az okostelefonokhoz, külön a tableteknek stb.), de megfelelő munkával ugyanazt a látogatói minőséget adhatod, mint a reszponzív dizájnnal.
Hátránya, hogy eszközre optimalizálsz, fejlesztésigényesebb és könnyebb on-site SEO-hibákat elkövetni (belefuthatsz duplikált tartalomba, elronthatod az átirányítást, és általában több oldalt kell keresőoptimalizálnod).

A jó hír az, hogy a Google-t nem érdekli, hogy az oldaladat hogyan optimalizálod, a lényeg az, hogy optimalizáld.

Pár aloldal nem a világ

Elképzelhető, hogy amúgy mobilra optimalizálsz, de van néhány olyan oldalad, amelyet csak asztali gépre készítesz el, mobilra nem. Tipikus példa erre az olyan landing page, amely a célzás miatt asztali gépeken jelenik meg, vagy épp az olyan aloldal, amit nehéz (vagy értelmetlen) lett volna mobilra ültetni.
Szerencsére az algoritmus aloldalanként indexeli az oldaladat, nem pedig az egész oldal mobilbarátságát figyeli. Ez azt jelenti, hogy ha 20 aloldalból 15 mobilra optimalizált, 5 pedig nem, akkor a mobilos keresőkben a 15 optimalizált oldal előnyt élvez, a maradék 5 pedig hátrányt.
Röviden: néhány optimalizálatlan oldal a teljes oldalad hatékonyságát nem csökkenti.

Elkészítsük a reszponzív oldaladat?

Vedd fel velünk a kapcsolatot minél hamarabb!

Ebben a cikkünkben elolvashatod mire van szükségünk egy pontos ajánlat elkészítéséhez. Ne hagyd az átállást az utolsó pillanatra, mert idő, amíg az új oldaladat indexeli a Google, valamint a határidőhöz közeledve mi is egyre több megkeresést fogunk kapni.

Ma a reszponzivitás kötelező: az ügyfeleid és a Google szerint is. Legyél reszponzív, ha nem akarsz lemaradni.

Forrás: A Google bünteti a nem mobilra optimalizált weboldalakat