Hogyan írjunk keresőoptimalizált cikkeket?
Egykoron a virtuális önkifejezés eszközei voltak, ma már a keresőoptimalizálás során is alkalmazhatjuk őket. Azokkal a cikkekkel, amelyek a blogunkon szerepelnek, hatékonyan támogathatjuk oldalunkat, valamint a keresőmotoroknál is könnyebben érhetünk el jó besorolást. Az optimalizált blog bejegyzések írása ugyanakkor kicsit más szemléletet igényel, mintha hagyományos újságban tennénk közzé cikkeinket. Most 5 egyszerű lépésben mutatjuk be, hogyan hozhatunk létre a keresőoptimalizálás szempontjából is megfelelő bejegyzéseket.
Mindazok számára, akik még életükben nem rendelkeztek saját honlappal, igen nyugtalanító lehet, ha keresőoptimalizált cikket kell írniuk. De ha néhány egyszerű szabályt betartunk, akkor nem is lesz nehéz dolgunk.
Vitathatatlan, hogy az optimalizált cikkírás: művészet! A bejegyzések létrehozása ugyanakkor semmiképpen sem jelenti azt, hogy gépekként kell írnunk őket. A lényeg, hogy úgy kell minőségi és érdekes tartalmakat szolgáltatunk a felhasználók számára, hogy közben a keresőmotorok fejével is gondolkodunk. A keresőoptimalizált tartalom írás során pedig úgy kell betartanunk az idevonatkozó szabályokat, hogy látogatóink ebből bármit is észrevennének. Lássuk hát a cikkek létrehozásának 5 legfontosabb szabályát:
1, Minden a címmel kezdődik!
Kezdjük azzal, amiről valószínűleg már mindenki hallott, mégis érdemes rá emlékeznünk: a bejegyzés vagy a cikk címe az egész írásunk legfontosabb része! Sokan ugyanis elfelejtik ezt az egyszerű szabályt, így az adott cikk témájához kevéssé kapcsolódó címek és alcímek születhetnek.
Pedig a felhasználók először a címet fogják megnézni. Mindegy, hogy blogon, honlapon, RSS csatornán vagy éppen egy hivatkozás nyomán kerüljenek kapcsolatba cikkünkkel, nagy valószínűséggel a cím alapján fogják eldönteni, hogy érdekli –e őket írásunk – tágabb értelemben honlapunk – tartalma.
Ennél fogva: a cím az egész cikk legfontosabb hirdetési felületének tekinthető. Látogatóinkat ugyanis elsődlegesen ezzel vehetjük rá, hogy az adott cikkre kattintsanak, vagy éppen a honlapunkra látogassanak. A jó címadás ugyanakkor a keresőmotorok szempontjából is fontos, hiszen a Google, a Yahoo vagy éppen a Bing listáján szintén a cikk címét fog elsőként megjelenni.
A címadás során voltaképpen nem kell többet tudnunk, mint amit az általános iskolában megtanultunk. Tehát: a jó cím rövid, lényegre törő, utal a tartalomra, valamint felkelti az érdeklődést.
Mivel a figyelem megragadásához elég egy 4-6 szóból álló mondat is, ezért mindenképpen kerüljük el a hosszadalmas címválasztást. Például, ahogyan ebben a keresőoptimalizálással foglalkozó cikkben is láthatjuk, érdemes kérdést adnunk címként, amely – jellegéből adódóan – már önmagában is felcsigázhatja látogatóink érdeklődést.
Legyünk lényegre törőek! A tapasztalatok szerint a felhasználók csupán 1-2 másodpercet – vagy még ennél is rövidebb időt – fognak a cím elolvasásával tölteni. Mivel látogatóink többsége elsősorban információszerzés miatt használja a világhálót, ezért igyekezünk a cikk mondanivalójára koncentrálva összefoglalni bejegyzésünk tartalmát. Igaz, hogy a blog bejegyzések – műfajuk okán – rendszerint kötetlenebb hangvételűek, mint ha céges honlapon megjelenő írásról lenne szó, mégis érdemes ehhez ragaszkodnunk. Az újságokban, pláne a bulvárlapokban használt hangzatos pedig címeket felejtsük el, hiszen a keresőoptimalizálás szempontjából az a „jó” cím, amely egyértelműen utal a cikkünk témájára, mondanivalójára.
Az optimalizált cikk címének másik lényeges tulajdonsága, hogy tartalmazza a legfontosabb kulcsszavunkat. Az egy tagból álló kulcsszavak, illetve a több részből álló kulcskifejezések ugyanis egyfajta vezérfonalat adhatnak az olvasó számára. A felhasználók ennek segítségével alkotnak képet, az adott cikk mondanivalójáról, illetve az írással kapcsolatos tartalmakról. A kulcsszavak ugyanakkor a keresőmotoroknak is segíteni fognak oldalunk besorolásában, így érdemes jól megválasztanunk őket (a kulcsszó kutatást ld. később). Ha ugyanis nem juttatnak minket előre a keresőmotorok listáján, akkor egy idő után bizonyosan le kell cserélnünk ezeket a kulcsszavakat.
Ezek után nézzünk példát is a jó cím adására. Tegyük fel vállalkozásunk egzotikus virágokkal foglalkozik (kulcskifejezés: egzotikus virág), a cikkünk témája pedig e dísznövények szerepe a lakberendezésben, akkor cikkünknek például a következő címeket adhatjuk:
- Tegye széppé lakását egzotikus virágokkal!
- Varázslatos otthon, egzotikus virágokkal
- Hogyan válhatnak az egzotikus virágok otthona díszévé?
2, Használjunk mindenütt alcímeket!
Az alcímek, azaz a heading tagek gyakorlata eredetileg a keresőoptimalizálás miatt kezdődött. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy látogatóink is szeretnek a szövegben alcímeket látni. Ezek ugyanis könnyebben olvasható részekre tördelik szét a tartalmat. Alig találhatunk olyan felhasználót, aki a weboldalra kattintva hatalmas szövegblokkokkal szeretne szembesülni. A hosszú egybefüggő tartalmak nem mutatnak professzionális képet, valamint az ilyen „megoldások” rendszerint arra utalnak, hogy a szövegírás során nem fordítottak elég figyelmet a cikk formázására.
Az alcímek nélküli, rosszul formázott „cikk” pedig inkább hasonlít spamhoz vagy más futószalagon készült irományhoz, mint egy rendes bejegyzéshez. Igaz, hogy a keresőoptimalizálás korai időszakában – 10-15 éve – még elfogadott volt az ilyenek írása, de akik ma ezzel próbálkoznak, kétszeresen is ráfizethetnek. A felhasználók jóindulatának elvesztése mellett ugyanis azzal is számolhatnak, hogy a keresőmotorok spamként fogják kezelni oldalunkat, amely miatt hosszú időre lenullázhatják keresőoptimalizálás során elért eredményeiket.
A fent elmondottak miatt tehát célszerű a bejegyzésünk egészében alcímeket szerepeltetni. Az általunk írt poszt szerkezete a következőképpen nézhet ki.
- A cikk címe lehet a heading1, amely tartalmazhatja a kulcsszót vagy kulcskifejezést.
- Az alcímek lehetnek heading2 és 3, melyek véletlenszerűen tartalmazhatják az általunk választott kulcsszavakat.
Mivel az alcímek célja a figyelem további felkeltése, valamint a fokozottabb felhasználói élmény nyújtása, ezért itt nem szükséges szigorúan ragaszkodnunk a lényegre törő címadáshoz. Az alcímek esetében így megengedett, hogy a bejegyzésünk részének témájára csak érintőlegesen utaljunk. Szemben a főcímekkel, az alcímek esetében nincsen megkötés a hosszra vonatkozóan, bár a rövidebb alcímek választása itt is kifizetődőbbnek szokott bizonyulni. Lényeges azonban az egyes alcímek közötti kapcsolat, hiszen a cikk egészén ezek fogják végig vezetni olvasóinkat.
3, Tegyünk kulcsszavakat optimalizált cikkünkbe!
A kulcsszavakban gazdag cím és alcímsor jelzésének megerősítése érdekében az egész cikkben elszórtan kell szerepeltetnünk kulcsszavainkat. Mivel ez inkább a keresőmotorok, mint a felhasználók szempontjából fontos, ezért az optimalizált cikk írása során ügyelnünk kell arra, hogy a felhasználók ne vegyek észre ezeket a kulcsszavakat. Tulajdonképpen az igazán jó cikkben a felhasználók nem is jöhetnek rá, hogy melyek a kulcsszavak, mert azok szinte „belesimulnak” a szövegbe.
Az általunk választott kifejezéseknek ezért cikkünkben természetes hatást kell nyújtaniuk. Ezek elhelyezése során bevált módszernek számít, hogy írásunk első, illetve utolsó bekezdéséhez egyaránt adunk egy-egy kulcsszavat, a cikk többi részében pedig elszórtan szerepeltetjük azokat. Nem lehet azonban elégszer elmondani: soha nem használjuk túl sokszor az általunk választott kulcsszavakat! Ha ugyanis elkövetjük a kulcsszó ismétlés (keyword-stuffing) hibáját, akkor nem csak a felhasználók számára lesz érdektelen a bejegyzésünk, hanem a keresőmotorok is jó eséllyel fogják spamnak minősíteni cikkünket.
4, Építsük be a kapcsolódó kulcsszavakat is!
Gyakori hiba az optimalizált cikkek írásakor az úgynevezett kapcsolódó kulcsszavak figyelmen kívül hagyása is. Hányan vannak olyanok, akik csak egyik kulcsszavat a másik után rakva „megtöltik” az adott cikket, miközben azok mindennemű változatosságáról, illetve érdekes különbségeiről megfeledkeznek! A legfontosabb kapcsolódó kulcsszavak megkeresése és a bejegyzésben való használata ugyanakkor rendkívül fontos a keresőoptimalizált cikkek írása során. Ezek a kulcsszavak, illetve kulcskifejezések ugyanis valóban érvényesítik az írásunkat, valamint az informatív cikkírásban is segítségünkre lesznek.
Nézzünk erre is egy példát! Tételezzük fel, hogy vállalkozásunk honlapok készítésével foglalkozik. Természetesen az alapvető kulcsszó a „honlap készítés” lesz, de kapcsolódó kulcsszavakként a „weboldal készítés”, „web design”, „weblap készítés”, valamint ezek egybeírt változatai is szóba jöhetnek.
Az egyes kulcsszavakat nem ötletszerűen, hanem az úgynevezett kulcsszó-kutató eszközök segítségével kereshetjük meg. Ez egyben az optimalizált cikkek írásának kiinduló pontját is jelenti.
Mivel a keresőoptimalizálás célja végső soron a konkurencia megelőzése, ezért nem hagyhatjuk figyelmen kívül a versenytársainkat sem. A kulcsszavak kutatása során az esetek többségében olyan szavakat, illetve kifejezéseket szoktunk eredményül kapni, amelyek rendkívül népszerűek. valamint egy meghatározott piaci résen (niche) belül bármely weboldal meg tudja őket. célozni. De nem árt tisztában lennünk vele, hogy a népszerű kulcsszavakkal nehezebb jó besorolást elérnünk. Célszerűbb tehát olyan szavakat, kifejezéseket választanunk, ahol kisebb a verseny. Ez különösen induló blogok, valamint honlapok esetében bizonyulhat kifizetődő stratégiának. Egyszóval: ha a könnyebb ellenállás irányába megyünk, akkor nagyobb esélyünk van rá, hogy keresőoptimalizálási erőfeszítéseinket siker fogja koronázni.
5, Olvassuk újra az optimalizált cikkünket!
Elsőre semmi sem lehet tökéletes! Ha készen vagyunk a cikkel, akkor még ne jelentessük meg. Szánjuk arra némi időt, hogy elolvassuk az írásunkat, mielőtt közzé tesszük. A tapasztalatok szerint ugyanis leendő látogatóink a legkisebb hibákat is éles kritikával szokták fogadni. Különösen a helyesírási hibákra figyeljünk oda, valamint küszöböljük ki a mondatszerkesztésben előforduló „bukfenceket” is. Terjedelmesebb írások esetén érdemes megkérnünk valakit a cikk újra olvasására, hiszen előfordulhat, hogy írásunk sokadik újraolvasásra magunk már elsiklanánk néhány nyilvánvaló hiba felett.
A cikk újra olvasása a mondatok lerövidítése szempontjából is hasznosnak bizonyulhat. A túl hosszú összefüggő gondolatsort ugyanis látogatóink nehezebben tudják követni, a három mellékmondatot is tartalmazó mondatok pedig könnyedén elriaszthatják őket a végigolvasástól. Célszerű elkerülnünk a szóismétléseket. Mivel a magyar nyelv gazdagsága folytán szinte valamennyi kifejezésre létezik szinonima, ezért – a hagyományos vagy az elektronikus – szinonimaszótár használatával bátran válogathatunk adott kifejezés különböző változatai között.
Különösen akkor érdemes erre odafigyelnünk, ha idegen nyelvből fordított cikk fordítását tesszük ki oldalunkra. Mivel az angol nyelv rendszerint megengedőbb a szóismétlésekkel szemben, mint a magyar, így előfordulhat, hogy ugyanazt a szót vagy kifejezést – még akkor is, ha nem kulcsszó – tucatszor is olvashatunk adott szövegben. Például a keresőoptimalizálásról szóló cikkben levő „people” szót, ne fordítsunk mindig következetesen „embereknek”, hiszen az adott szövegkörnyezettől függően „felhasználókat”, „látogatókat”, „honlapunkra érkezőket” vagy éppen „internetezőket” is használhatunk írásunkban. A szinonimák használatával érdekesebbé tehetjük cikkünket, a változatos szövegeket pedig látogatóink is nagyobb örömmel fogják olvasni.
Összegzés
Ha optimalizált cikk írására kerül sor, akkor sokszor elhangzik: nem is szükséges fantasztikust alkotnunk. A tapasztalatok azonban mást mutatnak. Olyan cikkeket írni, amelyek a keresőoptimalizálás szempontjából nem megfelelőek puszta időpocsékolás, mert – mivel az ilyen írások nem hozzák meg a kívánt eredményeket – ezeket a tartalmakat rövid időn belül meg fogjuk változtatni. Ellenben olyan cikkeket írni, amelyek jól a felhasználók igényei, valamint a keresőmotorok elvárásai között, a lehető legjobb tartalom lehet, amit a blogunkon létrehozhatunk.
A minőségi és érdekes írás révén elérhetjük, hogy blogunk vagy honlapunk sikeres legyen. Mindig emlékeznünk azonban, hogy az optimalizált cikkírás művészet, vagyis írásainkat úgy kell létrehoznunk, hogy a keresőoptimalizálás során használt kulcsszavak, illetve kifejezések nehogy élesen kirajzolódjanak a felhasználók számára. Egy szó, mint száz: tartsuk észben, hogy a cikkeket embereknek írjuk, a keresőoptimalizálást pedig a keresőmotorok számára végezzük!
Mivel a keresőoptimalizálás összetett folyamat, ezért az ellenőrző listák készítése megkönnyíti munkánkat. Ezzel folyamatosan nyomon tudjuk követni, hogy milyen feladatokat kell elvégeznünk. Mivel korábban már írtunk erről egy cikket, ezért most csak a legfontosabb pontokat említjük meg:
- Válasszuk ki azt a piaci rést (niche-t), amely téma köré oldalunkat szeretnénk optimalizálni
- Készítsünk tervet a hatékony keresőoptimalizálás érdekében!
- Gondolkodjunk a felhasználók fejével!
- Hozzunk létre nagyszerű tartalmakat!
- Ügyeljünk az oldalon belüli navigációra, valamint honlapunk designjára!
- Fordítsunk figyelmet az oldalon belüli (on page) keresőoptimalizálásra!
- Ne feledkezzünk meg a bejövő linkek létrehozásáról sem!
- Mentesítsük weboldalunkat minden technikai hibától!
- Hozzunk létre visszamutató hivatkozásokat (backlinkeket) is!
- Készítsünk keresőoptimalizálási karbantartási listát az elért eredmények megőrzése érdekében!
Végezetül. Ha többet szeretnénk tudni a keresőoptimalizálás szempontjából megfelelő cikkek írásáról, akkor érdemes minél többet olvasnunk a témáról. A tudás ugyanis ebben az esetben is hatalom, a világhálón böngészve pedig számos új ismereteket szerezhetünk az optimalizált cikkek írásáról. Sokat segít a már létező cikkek elolvasása, áttanulmányozása is, hogy az itt leírt dolgokat a gyakorlatban is láthassuk. A lényeg, hogy ne keressünk kifogásokat! Ne gondoljuk azt, hogy nincsen szükség arra, hogy elsajátítsuk az optimalizált bejegyzések létrehozásának mesterségét.
Egyszerűen csak tanuljuk meg a keresőoptimalizált cikkek írásának művészetét honlapunk jövőbeli sikerének érdekében…