Új webshopra cseréled a régit? Megmondom hogyan csináld!

Egy webshop életében előbb-utóbb eljön a pillanat, mikor le kell cserélni egy megjelenésében, funkcionalitásában modernebb változatra. A webshop cserét sok esetben az indokolja, hogy a cég „kinövi” a korábbi szerényebb képességű tartalomkezelő rendszert, elavulttá válik a design, vagy olyan új funkciókra van szükség a megnövekedett forgalom kiszolgálására, amelyet a régi rendszer vagy fejlesztő cég már nem képes megoldani.

A legfontosabb kérdés, ami ilyenkor felmerül: át tudjuk-e úgy alakítani az oldalt kívül-belül, hogy ez a feltöltött adatokra, forgalomra, Google helyezésekre semmilyen negatív következményekkel ne legyen? Nem maradhat elérhetetlen az oldal hosszú ideig, ráadásul a Google-ben sem szabad helyezést veszíteni, hiszen az egy webshop esetében nagyon komoly bevétel kieséssel mérhető.

Mire figyeljünk, ha a webshopot költöztetjük vagy átalakítjuk? Erre próbál meg választ adni cikkem.

Teljes biztonsági mentés

Az első és legfontosabb lépés egy komplett biztonsági mentés létrehozása. A teljes rendszerről, az adatbázisról, minden apró adatról és fájlról legyen egy mentésünk, hogy ha valami balul ütne ki, azonnal vissza tudjuk állítani az utolsó, még hibátlanul működő változatot. Célszerű, ha a régi rendszer is elérhető marad egy, a keresők és a látogatók számára láthatatlan felületen, hogy olyan esetben, ha föl kell idézni, az előző oldalon mit hol lehetett elérni, egy pillanat alatt kikereshessük.

Nem szabad elfelejteni, hogy a biztonsági mentés nem csak az adatbázist jelenti, amelyben a webshop szöveges információi tárolódnak. Szükség van a termék képekre, videókra, pdf állományokra is, amelyeket az idők folyamán feltöltöttünk.

Változik a domain név?

Előfordulhat, hogy valamilyen okból magát a domén nevet is meg kell változtatni. Ez gyakran akkor esik meg, amikor jogvédett kulcsszót (például márkanevet) tartalmazott az eredeti, de sok más oka is lehet (mondjuk az oldal váratlanul sikeres lett, így egy egyszerű kulcsszavas domén helyett brandet szeretne építeni az üzemeltető). Leggyakrabban mégis akkor lesz szükségünk erre, ha eddig aldoménen futtattuk az oldalunkat (webshopnev.szolgaltato.hu), de most már saját domén (webshopnev.hu) alá költöznénk.

A tárhelyszolgáltatónk segítségével kérjünk DNS-átirányítást a régi címről az újra, valamint a költözés tényét azonnal jelentsük a Google-nek a Webmester Eszközökben. Ez utóbbival biztosíthatjuk, hogy a Google számára is egyértelmű lesz a cím változás.

Amennyiben a webshop cseréje domén név, e-mail cím és tárhely szolgáltató cseréjével is jár majd, szükségünk lesz minden korábbi domain név regisztrációval kapcsolatos dokumentumra.

Látogatottsági statisztika valamint analitikai adatok

A webanalitikai kódot, a Webmester Eszközök kódrészletét és minden egyéb hasonló elemet frissítenünk kell még az új oldal élessé tétele előtt. Ez fontos, mert ezek alapján tudjuk majd pontosan megvizsgálni, hogy milyen következményei voltak az átállásnak: veszítettünk-e látogatót, pozíciót a keresőkben bizonyos kulcsszavakra stb.

A Google Webmester Eszközök segítségével láthatjuk, hogy a költözés után hány látogató fut nem létező oldalra, melyek ezek az oldalak, így gondoskodhatunk a hibák elhárításáról.

A webshop tartalom költöztetése az új rendszerbe

Jó előre döntsük el, mely tartalmakat hozzuk át a régi oldalról. Az új lapon ellenőrizzük a termékleírásokat, hogy jól jelennek-e meg az új felületen, valamint minden menüpontot külön is nézzünk meg. Ellenőrizzük, hogy megvannak-e az adatvédelmi elvek, rendben van-e a kapcsolatfelvételi oldal, az impresszum stb.

Egy webshop esetén pontosan szabályozva van, milyen kötelező információkat kell feltüntetnünk. Ezen információk vonatkoznak a garanciára, csomagolásra, szállításra, jótállásra, üzemeltető adataira … stb. A webshop csere jó alkalom ezen információk átnézésére és hiányosságok javítására.

Tesztelés, tesztelés, tesztelés

Mindenképpen használjunk egy úgynevezett béta verziót, tehát még az új rendszer élessé, publikussá tétele előtt teszteljük le már működés közben egy kisebb közösség előtt. Ezt nevezi a szakma „user teszt”-nek. A user teszt közönsége akár néhány kiválasztott törzsvásárló is lehet, de a barátainknak is megmutathatjuk. Itt már úgy kell működnie az oldalnak, mintha éles lenne, de a fölbukkanó hibákat még lehet javítani. Usability szempontjából erősen javasolt az anyukateszt elvégzése: ha egy idősebb látogató is gond nélkül eligazodik a webshopban, könnyedén tud rendelni, akkor igazán felhasználóbarát oldalról van szó.

A vásárlók értesítése

A vevők számára az új oldal könnyedén nehézséget jelenthet. Eleve megfigyelhető, hogy a már megszokott, megismert megjelenést és kezelést sokan visszasírják, de még a változást üdvözlők számára is kellemetlenséget jelenthet, ha újra regisztrálniuk kell. Törekedjünk arra, hogy a felhasználói adatbázist is áthozzuk és átkonvertáljuk az új oldalra. Sajnos a titkosítottan tárolt jelszavak esetében előfordulhat, hogy újra kell regisztrálniuk az érdeklődőknek (ha más titkosítást használ az új boltmotor), de arra nagyon figyeljünk, hogy a hűségpontok és előzmények itt is elérhetőek maradjanak.

Ha fölmerül a jelszócsere probléma, érdemes írni egy programot a korábbi jelszavak visszafejtésére és újrakódolására, így mindenki az eredeti kódját használhatja majd. Ha erre nincsen megoldás, akkor célszerű egyedi jelszót generálni mindenkinek, amit majd megváltoztathat az első belépés után. Kommunikáljuk le, hogy miért van erre szükség, és hangsúlyozzuk, hogy a változástól jobb lesz a webshop – könnyebb lesz használni, ráadásul akár még valami akcióval, kedvezménnyel is készülhetünk.

A régi webshop megrendeléseit a legritkább esetben hozzák át, mivel már a címadatok átkonvertálása is nehézkes szokott lenni: ha a korábbi oldal a címet egy adatként kezelte, az új viszont – nagyon helyesen – külön kezeli az irányítószámot, várost, közterület nevét, típusát és a házszámot, akkor máris egyesével kell frissíteni az adatokat – hacsak nem kérjük meg erre az ügyfelet.

Keresőoptimalizálási szempontok

Nagyon fontos, hogy a dizájn vagy boltmotor változtatásával ne veszítsünk pozíciókat a keresőben. Előfordulhat, hogy egy egyszerű felületváltozás is negatívan hat egy oldalra, így a sablon kiválasztásakor is figyelembe kell venni alapvető on-site SEO-irányelveket. A legfőbb problémát viszont a teljesen új rendszer szokta okozni, mikor gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra az összes URL megváltozik: míg korábban például a www.webshop.hu/termek54643.html oldalon volt elérhető a masszázságy, mostantól a webshop.hu/masszazs/agy/markanev-masszazsagy oldalra kerül. Ilyen esetben nagyon kell ügyelni arra, hogy az összes régi webcím úgy nevezett 301-es átirányítást kapjon a megfelelő új oldalra.

Ezzel jelezzük a Google-nek és a többi kereső robotjainak, hogy nem egyszerűen megszűnt a tartalom, hanem csak elköltözött, tehát az új címek örökölhetik a korábbiak helyezését. Ha nem tudunk minden oldalt átirányítani, akkor csak a fontosabbakkal törődjünk, például a kategóriaoldalakkal és a száz legnépszerűbb termékkel. A többi termék esetében elég lehet, ha azok főkategóriájára mutat az átirányítás. A cél az, hogy teljesen elveszett, tehát 404-es hibakódot adó oldal lehetőleg ne maradjon a költözés után.

Az új webshop indításának időpontja

Teljesen logikus, hogy az oldalcserét olyankorra kell időzítenünk, amikor a legkevesebb látogatót veszítjük. A webanalitikai programban pontosan meg tudjuk nézni, hogy melyik nap melyik órájában látogatják a legkevesebben az oldalt. Szinte biztosan hajnali órákra kell időzíteni a cserét. (A hétvégi váltással vigyázzunk, mert nagyon sok fejlesztő ilyenkor teljesen elérhetetlen, ha pedig a péntek délutáni csere után elromlik valami, hétfőig várhatunk a javítással.) Fontos, hogy a váltás ideje alatt a fejlesztő csapat folyamatosan elérhető legyen és az esetleges hibákat azonnal korrigálni tudja.

Hirdetések átirányítása

Ne feledkezzünk meg a hirdetéseinkről sem! A jól működő webshop költ marketingre, tehát hirdet is néhány helyen. A költözés után érdemes átirányíttatni ezeket a hirdetéseket az új URL-ekre még akkor is, ha egyébként 301-es átirányítást alkalmazunk. Ez különösen fontos az olyan hirdetési csatornákon, melyek nem engedélyezik az átirányítást – s bizony ilyen a Google Adwords is! Tehát a költözés előtt állítsd le az Adwords-hirdetéseket, majd rögtön utána már javított URL-ekkel indítsd őket újra!

Értesítsd a régi vásárlókat!

Végül, de nem utolsó sorban: szólj a vásárlóknak! Eleve fontos, hogy visszajelzést kapjunk az oldal esetleges hibáiról, másrészt ez egy remek lehetőség arra, hogy kommunikáljunk velük úgy, hogy valóban fontos dologról beszélünk. Még előnyt is kovácsolhatunk ebből, hiszen megfelelően megfogalmazva egy hírlevelet, jelezhetjük, hogy fejlesztjük a webshopunkat, foglalkozunk vele, s emellett nagyon fontos szerepe van a vásárlói véleményeknek is abban, hogyan haladunk tovább.

Ez azért is különösen fontos elem, mert a törzsvásárlók számára fontos rögzíteni, hogy ez az új oldal. Így ha később véletlenül belefutnak, már tudni fogják, hogy ismerik, megbízhatnak benne, azonnal rendelhetnek is.

Forrás: Új webshopra cseréled a régit? Megmondom hogyan csináld!